چگونه گردنبند نقره را تمیز کنیم
[ux_image id=”11655″ image_size=”large” height=”56.25%” margin=”0px 1px 0px 0px” lightbox=”true” lightbox_image_size=”large” image_hover=”zoom”] [section padding=”20px”] [gap height=”50px”] [row h_align=”center”] [col span=”4″ span__sm=”10″ padding=”0px 40px 0px 0px”]

نقره و کاربردهای مصرفی آن

[/col] [col span=”8″ span__sm=”10″]

در زندگی روزمره خود ممکن است با زیورآلات، ظرف­ها و اشیا ساخته شده از نقره بسیاری رو به رو شوید. زیورآلاتی همچون حلقه و انگشتر، گردنبند و دستبند و ظروف تزیینی مثل گلدان یا سینی که همه و همه از فلز ارزشمندی به نام نقره ساخته­ شده اند.

اما نقره چیست؟ نقره دراصل فلزی است نرم که به براقی و انعطاف مشهور است. به سبب انعطافی که دارد به صورت خالص قابل استفاده در زیورآلات و ظروف نیست وعموما با طلا یا مس ترکیب می­شود. نقره به شدت فلز ارزشمندی است که همین ارزشمندی سبب می­شود دراستفاده و نگهداری آن احتیاط لازم به عمل براید.

[/col] [/row] [row h_align=”center”] [col span=”4″ span__sm=”10″ padding=”0px 40px 0px 0px”]

گردبند نقره با ارزش اما سیاه!

 

[/col] [col span=”8″ span__sm=”10″]

نقره همان مقدار که براق و نسبتا سفید است می­تواند در مدت زمان اندکی تبدیل به فلزی کدر، سیاه و لکه­دار شود.

فرض کنید با اولین حقوق خود گردنبند نقره با ارزش و زیبایی خریده­اید یا از طرف عزیزی این گردنبند نقره را هدیه گرفته­اید و دوست دارید هرروز از آن استفاده کنید. با همان درخشش روز اول! متاسفانه باید بگوییم که این خواسته شما شدنی نیست. پس از مدتی گردنبد شما بی­شک لکه­دار خواهد شد و رنگ آن به سمت کدری و تیرگی خواهد رفت.

در اینجا بهتر است از یک متخصص مثل فروشگاه ها و گالری­های فروش زیورآلات مثل گالری زرنگار و ده ها گالری دیگر کمک بگیرید تا تمهیدات لازم انجام شود و گردنبند عزیز شما نجات پیدا کند. 

اما قبل از آن ما هم مانند متخصصین دیگر معتقد به پیشگیری قبل از درمان هستیم. نکاتی وجود دارد که باید در هنگام استفاده از نقره بدانید تا از لکه­دار شدن و سیاهی گردنبند و دیگر زیورآلات نقره شما جلوگیری شود.

[/col] [/row] [/section] [section padding=”60px”] [row h_align=”center”] [col span=”7″ span__sm=”9″ align=”center”] [gap height=”25px”]

پیشگیری بهتر از درمان

[/col] [/row] [row h_align=”center”] [col span=”4″ span__sm=”9″ align=”center”] [featured_box img=”10952″ pos=”center” icon_border=”2″ icon_color=”rgb(243, 193, 57)”]

نگه داری در جعبه

تا حد امکان از برخورد گردبند نقره خود با هوای آزاد جلوگیری کنید. اکسیژن مهم­ترین عامل کدرشدن و لکه­ دار شدن نقره است. گردنبند خود را برای زمانی که استفاده نمی­کنید در جعبه­ های مخصوص زیورآلات قرار دهید تا از برخورد هوا و نقره جلوگیری شود.

[/featured_box] [/col] [col span=”4″ span__sm=”9″ align=”center”] [featured_box img=”6527″ pos=”center” icon_border=”2″ icon_color=”rgb(243, 193, 57)”]

خشک نگه داشتن گردنبند نقره

گردنبند نقره خود را خشک نگه دارید. دومین عامل رطوبت است. رطوبت دشمن نقره است. هنگام استحمام یا شست و شو گردنبند را در بیاورید و اصلا با زیورآلات نقره خود استخر نروید. چون علاوه بر رطوبت با آب، کلر موجود در اب استخر و حتی مواد شیمایی موجود در لوازم ارایشی بهداشتی و عطر و ادکلن ها می­تواند زمینه­ساز تیرگی نقره شما شود. تعریق بدن شما نیز می‌تواند به زیورآلات شما آسیب بزند.

[/featured_box] [/col] [col span=”4″ span__sm=”9″ align=”center”] [featured_box img=”10949″ pos=”center” icon_border=”2″ icon_color=”rgb(243, 193, 57)”]

آخرین مرحله آماده شدن

  • زیورآلات نقره آخرین مرحله از آماده شدن شماست و هنگام بازگشتن به منزل، قبل از لباسهایتان ابتدا زیورآلات خود را در بیاورید.
[/featured_box] [/col] [/row]

بنابرین برای براق ماندن و لکه­ دار نشدن گردنبد نقره خود، آن را از هوای آزاد، رطوبت، کلر و مواد شیمایی دور نگه دارید.

[/section] [ux_banner height=”300px” height__sm=”225px” bg=”11391″ bg_color=”rgb(32, 41, 56)” bg_overlay=”rgba(32, 41, 56, 0.89)” bg_pos=”28% 40%”] [text_box width__sm=”79″ position_x=”50″ position_y=”50″] [gap height=”10px”]

فروشگاه گالری زرنگار

 پلاک های اسم سه بعدی طلا و نقره

[button text=”ورود به فروشگاه” color=”secondary” size=”small” radius=”99″] [/text_box] [/ux_banner] [section label=”Steps” padding=”60px”] [row style=”large” class=”steps-simple-headline”] [col span=”4″ span__sm=”12″ span__md=”4″]

تمیزکردن گردنبند نقره بعد از لکه ­دار شدن

ممکن است بعد از تمام مراقبت­هایی که گفته شد باز هم گردنبند شما لکه­ دار شود و پیشگیری­های لازم افاقه نکند. برای تمیز کردن این لکه­ ها و سیاهی­ ها ترفندهای متنوعی وجود دارد. برخی از این ترفند­ها خانگی، ساده وسریع هستند و برخی با کمک متخصصین باید انجام گیرد.

[/col] [col span=”1″ span__sm=”12″ visibility=”hide-for-medium”] [gap] [/col] [col span=”7″ span__sm=”12″ span__md=”8″] [row_inner label=”Step 1″ style=”collapse”] [col_inner span=”1″ span__sm=”2″]

01

[/col_inner] [col_inner span=”11″ span__sm=”10″]

استفاده از جوش شیرین: جوش شیرین محبوب همه­ی کسانی است که ظرف یا زیورآلات نقره دارند. این روش بسیار کاربردی وسریع است و نیاز به مواد خاصی هم ندارد. برای استفاده از جوش شیرین گردنبد خود را در سطحی صاف(ترجیحا آلومینیومی) قرار داده و جوش شیرین را با مقداری آب گرم ترکیب کنید و به آرامی روی گردنبند خود بکشید. فراموش نکنید که حتما بعد از چند دقیقه گردنبند را خشک کنید. این روش یکی از بهترین روش­های تمیز کردن گردنبند نقره است که هزینه­ای هم برای شما در پی نخواهد داشت.

[/col_inner] [/row_inner] [divider width=”100%” height=”1px” margin=”10px”] [row_inner label=”Step 2″ style=”collapse”] [col_inner span=”1″ span__sm=”2″]

02

[/col_inner] [col_inner span=”11″ span__sm=”10″]

استفاده از موادشوینده و آب: درست است که مواد شوینده قاتلی برای نقره به حساب می آیند. اما یکی از روش­ های تمیزکردن گردنبند نقره همین مواد شوینده هستند و البته باید توجه داشت که از مواد شوینده بسیار ملایم مثل شامپو بچه یا صابون­های گیاهی باید استفاده کرد. صابون یا مایع شوینده ملایم را با آب ترکیب کرده و با مسواکی نرم روی نقره بکشید و بعد بلافاصله خشک کنید. نتیجه شگفت­انگیز خواهد بود.

[/col_inner] [/row_inner] [divider width=”100%” height=”1px” margin=”10px”] [row_inner label=”Step 3″ style=”collapse” v_align=”middle”] [col_inner span=”1″ span__sm=”2″]

03

[/col_inner] [col_inner span=”11″ span__sm=”10″]

استفاده از جلاسنج: جلاسنج یکی از مواد ساخته شده مخصوص همین کار است. جلاسنج را می­توانید از تمام مغازه­ های مربوطه تهیه کنید و البته هزینه­ ی بالایی هم نخواهد داشت و تا مدتی طولانی قادر به استفاده از آن خواهید بود. مقدار کمی از جلاسنج را روی دستمالی نرم آغشته کرده و به گردنبند خود بمالید و بعد با دستمالی دیگر کاملا خشک کنید.

[/col_inner] [/row_inner] [/col] [/row] [/section] [section padding=”50px”] [gap] [row style=”small” width=”full-width”] [col span=”4″ span__sm=”12″] [ux_banner height=”220px” bg=”11580″ bg_overlay=”rgba(0,0,0,.5)” bg_pos=”15% 40%”] [/ux_banner] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [ux_banner height=”220px” bg=”11597″ bg_overlay=”rgba(0,0,0,.5)”] [/ux_banner] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [ux_banner height=”220px” bg=”11614″ bg_overlay=”rgba(0,0,0,.5)”] [/ux_banner] [/col] [/row] [gap] [row h_align=”center”] [col span=”7″ span__sm=”12″]

روش‌های خانگی دیگری مانند سس گوجه، آرد و نشاسته ذرت، آبلیمو و شیر خشک و خمیر دندان نیز می‌توانند در تمیز کردن زیورآلات نقره شما تاثیر گذار باشند.

*این نکته را در نظر داشته باشید که برای تمیز کردن زیورآلات نقره خود از پارچه و دستکش پلاستیکی استفاده نکنید زیرا ممکن است سبب اکسید شدن گردنبند نقره و زیوالات شما شود.

بعضی از روش­های دیگر برای تمیزکردن گردبند نقره تخصصی­تر میشنود. بسته به ارزش زیورآلات یا ظروف نقره ­تان و مقدار لک ه­ای که برجای مانده می­توانید استفاده از تمیز کننده های مخصوص نقره و آبکاری را نیز جزو انتخاب هایتان قرار دهید.

[/col] [/row] [/section] [ux_banner height=”350px” bg=”11393″ bg_overlay=”rgba(0,0,0,.5)” bg_pos=”48% 50%”] [/ux_banner] [section] [gap height=”40px”] [row h_align=”center”] [col span=”4″ span__sm=”10″]

آبکاری زیورالات نقره

[/col] [col span=”8″ span__sm=”10″]

 

از آنجایی که گردنبند نقره شما بعد از مدتی با تمام مراقبت­های انجام شده، لکه­دار یا سیاه می­شود، آبکاری یکی از روش­های مناسبی است که دوباره همان گردنبد براق و درخشان سابق را داشته باشید.

اما آبکاری، به خصوص آبکاری نقره به چه معناست؟

آبکاری در اصل نوعی روکش کشیدن روی نقره است. روکش یا لایه­ای به ضخامت­های مختلف و استاندارد که روی نقره قرار گرفته و مانع اکسید شدن و در نهایت لکه­دار شدن نقره شما می­شود.

در آبکاری چندین نوع رنگ وجود دارد. آبکاری با توناژ طلایی یا زرد، آبکاری با توناژ سفید یا نقره­ای و در چندسال اخیر رنگی محبوب به نام رزگلد که در آبکاری­ها به شدت به کار برده می­شود.

این لایه ی آبکاری شده می­تواند از جنس طلا و رودیوم باشد و طلا می­تواند به رنگ زرد باشد یا سفید. بنابراین اگر نقره شما نیاز به آبکاری داشته باشد  می­توان با لایه­ای طلا یا رودیوم این کار را انجام داد که هم به درخشش زیورآلات شما اضافه کند و هم برابر اکسید شدن مقاومت بیشتری نشان دهند. قابل توجه است که استفاده از رنگ نقره­ای یا همان سفید در آبکاری نسبت به رنگ طلایی مقاومت بیشتری دارد.

در اینجا هدف شما از آبکاری بسیار حائز اهمیت است. اگر بنا بر دوام زیورآلات نقره باشد بهتر است از آبکاری­هایی با یک لایه نانو و پلاستیکی استفاده شود. اما اگر درخشش گردنبند یا دستنبند نقره، در اولویت قرار دارد همان روکش طلا یا رودیوم مناسب­ترین نوع آبکاری است.

 

[/col] [/row] [/section] [ux_banner height=”100%” bg=”11480″ bg_overlay=”rgba(0, 0, 0, 0.69)” bg_pos=”0% 28%”] [text_box width=”51″ position_x=”50″ position_y=”50″]

سخن آخر

 

[divider align=”center” margin=”0.3em”]

سخن آخر انکه، گردنبند نقره شما می­تواند جزیی از خاطرات روزهای خوب و شاد زندگی شما باشد، که با عشق به شما هدیه داده شده است. دیدن درخشندگی همیشگی این زیورآلات، تداعی کننده روزهای خوبی برای شماست و ما خاطرات خوب شما را ارج مینهیم. امید است که با استفاده از این مطلب، نگهدار یادگاری­های خوب روزهای زندگیتان باشید.

 

[gap height=”20px”] [button text=”ورود به صفحه اصلی سایت زرنگار” style=”shade” size=”larger” radius=”10″ depth=”4″ depth_hover=”5″] [/text_box] [/ux_banner]