گالری زرنگار
زیورآلات نقره، روش های تشخیص اصل بودن و نگه داری آن ها
[gap]

زیورآلات نقره، روش های تشخیص اصل بودن و نگه داری آن ها

زیور آلات و جواهرات نقره ای که میخریم به مرور زمان تغییر رنگ میدهند. عموما کدر، تیره و یا زرد رنگ میشوند.

عیار نقره چیست؟

دلیل سیاه شدن نقره چیست؟

آیا نشاندهنده بی کیفیت بودن نقره ماست؟

آیا نقره ای که خریدیم اصل نیست؟

آیا میتوان رنگ نقره را به حالت اولیه برگرداند؟

آیا خودمان میتوانیم این کار را انجام دهیم؟

 

[row] [col span=”6″ span__sm=”12″]

عیار نقره چیست؟

عیار واحد اندازه‌گیری خلوص آلیاژهای طلا و دیگر فلزات گرانبها است.

برای نقره عیار آن از 1000 واحد سنجیده میشود.

عیار 925 در نقره یعنی 5/92 درصد از فلز به کار رفته در ساخت یک جواهر نقره خالص است. 5/7 درصد بقیه، از سایر فلزات تشکیل شده که عموما از مس استفاده میشود.

عدد 925 از سالها تلاش و تجربه نقره‌سازان به دست آمده است تا هم زیبایی نقره حفظ شود و هم استحکام مناسبی داشته باشد.

 

[/col] [col span=”6″ span__sm=”12″] [ux_image id=”12904″ margin=”60px 0px 0px 0px”] [/col] [/row]

چرا از نقره خالص برای زیورآلات استفاده نمیشود؟

نقره خالص عیار 999 دارد. این فلز بسیار نرم و شکننده است. به همین دلیل نمیتوان به تنهایی از نقره برای ساخت زیورآلات استفاده کرد. برای داشتن دوام و استحکام بیشتر نقره  وابسته به ترکیب با مس و برنج است

وجود فلزات دیگری همچون مس یا برنج را با نقره ترکیب کرده و آلیاژی زیبا و مقاوم را به وجود می‌آورند.

عیارهای معمول نقره

نقره عیار 925 در بیشتر زیورآلات به کار رفته است و تقریبا در همه مراکز معتبر دیده می‌شود. این عیار به نقره استرلینگ نیز معروف است. در زیورآلات نقره عیار 925 معمولا عدد 925 یا s925 حک شده است.عیارهای دیگری هم در ساخت جواهرات نقره به کار میرود از جمله نقره عیار 958 که به نقره انگلیسی مشهور است.

در ساخت ظروف و دکوری‌های نقره از آنجایی که استحکام بیشتری مورد نیاز است، معمولا از نقره با عیار 800 تا 925 استفاده میشود. همچنین در ساخت سکه‌های نقره نیز از عیار 800 تا 900 استفاده میشود. در گالری زرنگار برای ساخت پلاک های دست ساز از نقره 925 استفاده می شود.

[ux_image id=”12903″] [gap]

چرا نقره سیاه می شود؟

آیا نقره ای که خریده ام تقلبی است؟

راز سیاه شدن نقره

نقره خام عیار 999 دارد و در محیط و دمای منزل تیره نمیشود. اما میدانیم که نقره استفاده شده در ساخت بدلیجات عیار 925 دارد و با فلزات دیگری همچون مس و برنج با نقره ترکیب میشوند تا آلیاژ بدست آمده دوام و استحکام بیشتری داشته باشد.

فلزات استفاده شده در آلیاژ نقره با عوامل مختلفی واکنش نشان میدهند و موجب تیره شدن سطح زیورآلات میشوند. اکثر عوامل شیمیایی که در محیط وجود دارند و ما به صورت روزمره با آنها سر و کار داریم، میتوانند باعث تیره شدن نقره شوند.

نقره به دلیل وجود ماده شیمیایی تحت عنوان سولفید هیدروژن (گوگرد)، که معمولا در هوا وجود دارد، زنگ زده و سیاه می شود. زمانی که نقره در تماس مستقیم با این عنصر قرار بگیرد، یک واکنش شیمیایی رخ می دهد و لایه سیاه اکسید شده نقره بر سطح فلز ایجاد می شود. این فرایند در محیط هایی با نور و یا رطوبت زیاد تسریع می شود. از سویی دیگر، تماس مستقیم سطح فلز نقره با سایر محصولات شیمیایی، مانند لوازم آرایشی، اسپری مو، عطر، دئودورانت، لوسیون بدن، سفید کننده و شامپو های پاک کننده می تواند فرایند اکسید کردن این فلز را تسریع کند.

عامل دیگری که می تواند منجر به لک شدن سطح فلزات نقره شود، چربی های طبیعی موجود در سطح پوست هستند. شاید جالب باشد بدانید که میزان واکنش فلز نقره با چربی پوست و پاسخ آن، به نوع غذایی که مصرف می کنید، مانند داروها و مواد معدنی موجود در رژیم غذایی شما، بستگی دارد.

با توجه به مواردی که گفته شد، کدرشدن و تیرگی زیورآلات نقره به هیچ عنوان نشان دهنده اصل نبودن و بی کیفیتی نقره نیست. بلکه یک ویژگی ذاتی زیورآلات نقره است.

[ux_image id=”12902″]

بهترین راه نگه داری و استفاده از زیور آلات  نقره

  • زیورآلات نقره باید آخرین چیزی که میپوشید و اولین چیزی که در میاورید باشند. پس از اتمام آرایش، میکاپ و عطر زدن سراغ زیورآلات بروید. مواد شیمیایی موجود در عطر، ادکلن و لوازم آرایشی به شدت با نقره واکنش نشان میدهند.
  • هنگام ورزش کردن و به طور کلی هر فعالیتی که منجر به عرق کردن میشود، زیورآلات خود را در بیاورید. عرق بدن به خصوص در مواقعی که داروی خاصی مصرف میکنیم، باعث تیرگی سریع و بیشتر سطح نقره میشود.
  • در استخر و یا هنگام ظرف شستن جواهرات خود را در بیاورید چون کلر باعث تغییر رنگ و شل شدن نگین جواهرات می‌شود.
  • جواهرات خود را از ضربه، نور، گرمای خورشید و مواد شیمیایی دور نگه دارید.
  • هنگام حمام رفتن یا شست و شوی دست جواهرات خود را در بیاورید چون صابون باعث می‌شود لایه ای نازک روی آن‌ها ایجاد شود.
  • با زیورآلات خود آشپزی نکنید چون حرارت گاز و روغن به نگین جواهرات شما آسیب می‌زند.
  • بعد از آرایش و عطر زدن جواهرات خود را به تن کنید.
  • حتما رو از تابش مستقیم نور خورشید دور نگه دارین و در محیطی بذارین که خنک و خشک باشه، بهترم هست که از بقیه اکسسوری های استایلتون دور باشه تا خراش نخوره.
  • نقره نباید با سطوح چوبی در تماس باشه، چون چوب میتونه تیرگی و سیاه شدن نقره رو به شدت افزایش بده.
  • جواهرات نقره ای خود را در محفظه های درب بسته مخصوص و در فضایی تاریک نگهداری کنید. مطمئن شوید که هوا به داخل محفظه های نگهداری نفوذ نمی کند.
  • برای مراقبت از جواهرات قیمتی خود، با یک پارچه نمدی آنها پاک کنید زیرا حوله و پارچه به خاطر گرد و غباری که در خود دارند باعث خراش برداشتن جواهر آلات می‌شود. نقره‌های خود را در یک کیسه در بسته قرار دهید تا دیرتر کدر شوند اما برای مراقبت از جواهرات مروارید ، هیچ‌گاه مروارید را در کیسه پلاستیکی قرار ندهید
  • اگر به هنگام فعالیت های بدنی، مانند پیاده روی، ورزش کردن و یا کار در خانه زیاد عرق می کنید، بهتر است از پوشیدن جواهرات نقره ای خودداری کنید.

 

[gap] [row] [col span=”6″ span__sm=”12″] [ux_image id=”12900″ margin=”100px 0px -100px 0px”] [/col] [col span=”6″ span__sm=”12″]

راهکارهایی برای از بین بردن تیرگی زیور آلات نقره

  • تغییر رنگ ایجاد شده روی سطح نقره همیشگی نیست و با پولیش و تمیز کردن، میتوان جواهرات را به رنگ اولیه بازگرداندن.
  • بهترین و مطمئن‌ترین راه کمک گرفتن از متخصصان و نقره‌فروشان برای پولیش کردن حرفه‌ای نقره است.
  • از تمیز کننده های مخصوص نقره استفاده کنید. شما می توانید این تمیز کننده های مخصوص را در اکثر فروشگاه های مواد غذایی و جواهر فروشی ها پیدا کنید.
  • از پارچه های مخصوص برای پاک کردن زیورآلات خود استفاده کنید. شما می توانید پارچه های مخصوص جواهرات نقره را از جواهر فروشی ها تهیه کنید.
  • اما روش‌های ساده‌ای هم وجود دارد که خودتان نیز در منزل میتوانید رنگ نقره را به حالت اولیه بازگردانید.
  • میتوانید یک فویل درون یک ظرف قرار دهید. داخلش آب داغ، 1 یا 2 قاشق غذاخوری نمک و جوش شیرین اضافه کنید. زیورآلات را 5 دقیقه درون این محلول بگذارید. سپس با آّب شسته و با پارچه نرم خشک کنید.
  • اسپری کردن شیشه پاک کن روی یک پارچه نرم و تمیز کردن نقره به وسیله آن است.
  • استفاده از 1 یا 2 فنجان آب و 1 قاشق غذاخوری آبلیمو و قرار دادن جواهرات نقره به مدت یک شب درون آن، نقره را درخشان میکند.
  • همچنین می‌توان 1 دقیقه نقره را در محلولی از چند لیوان آب داغ و 1 قاشق غذاخوری پودر لباسشویی قرار داد.
  • استفاده از مسواک و خمیردندان نیز میتواند باعث درخشندگی دوباره نقره شود، اما در مواردی که زیورآلات شما سطح صافی دارند این روش باعث ایجاد خطوطی روی آن میشود.
  • استفاده از کرم جلا سنج
  • مقداری مایع ظرفشویی در آب بریزید و روی حرارت قرار دهید و طلاهای خود را درون آب قرار دهید و با مسواک بکشید و سپس با آب داغ بشویید و خشک کنید و با پارچه جیر جلا دهید
  • برای شستشو جواهرات میتوانید از الکل نیز استفاده کنید. طلا را در الکل 90 درجه بریزید و 2-3 ساعت بماند سپس برای مراقبت از جواهرات با پارچه پشمی خشک و براق کنید
  • اگر انگشتر نقره شما به هر دلیلی سیاه شده است، آن را داخل آب نمک غلیظ بیندازید و چند دقیقه روی فرش پرزدار محکم بکشید، مانند روز اول سفید می‌شود.
  • راه دیگر برای شستشو جواهرات این است که در ظرفی سرکه بریزید و نقره‌ها را درون ظرف قرار دهید و روی حرارت بگذارید تا به جوش آید، سپس آب بکشید و خشک کنید.
  • در نهایت نیز توجه کنید که انتخاب میان روش ها ارائه شده در این مقاله، منوط بر ساختار جواهرات نقره شما و حضور یا عدم حضور نگین های قیمتی در طراحی آن ها است. به عنوان مثال، استفاده از سرکه می تواند به سنگ ها و کریستال های متخلخل آسیب برساند و یا جوش شیرین، خطوط ریز و کوچکی را در سطح آن ها ایجاد کند. کمک گرفتن از یک متخصص در چنین زمانی به منظور پاک کردن لکه بعد از سیاه شدن نقره می تواند ایده بسیار مناسبی باشد.
[/col] [/row]